Anke's blog

9 juni thuiskomst

Oviedo -Santiago de CompostelaPosted by Anke Hooijschuur Wed, June 10, 2015 11:45:43

Om 09.30 uur vertrok onze vlucht uit Santiago de Compostela rechtstreeks naar Amsterdam. 11.30 uur op Schiphol en een ruim uurtje later waren we thuis. Erg snel allemaal gegaan. Op Schiphol nog afscheid genomen van een aantal mede-caminogangers en toen we thuiskwamen een aantal telefoontjes gehad van vrienden en familie. Fijn om je verhaal even te kunnen vertellen. Wij willen iedereen bedanken die ons gevolgd hebben op onze zware camino. Ook bedankt voor de leuke en opbeurende reacties die menigeen op onze berichten heeft geplaatst. Geweldig allemaal. Tot ziens!

Deze wandelreis was georganiseerd door

Topo-Aktief in Nijmegen. www.topo-aktief.nl/

Topo-Aktief is sponsor van Wandelvrienden.com

Santiago -maandag

Oviedo -Santiago de CompostelaPosted by Anke Hooijschuur Mon, June 08, 2015 23:16:53

Weer vroeg op we willen een rondleiding op het dak van de Cathedraal maken. Maar om 10.00 kunnen ze pas zeggen hoe laat. Ja, liepen we al om 9.30 door Santiago.😃 heel weinig mensen op straat, maar de eerste Pelgrims kwamen al binnen. Om 10.00 uur bij de Cathedraal en kaarten gekocht voor de rondleiding en het museum dus een cultureel dagje. Daarna koffie gedronken en nog even met een man uit Holland gepraat over de Camino. Verder een beetje rondgelopen en een paar camino-flutterdingentjes gekocht. Onder tussen was het al 13.00 uur en hebben een heerlijke een Lagana gegeten. Het zonnetje kwam lekker door en het werd echt heel warm, dus het museum in daar was het lekker koel. Best wel interessant allemaal, een uurtje volgemaakt en daarna nog even op het plein gaan zitten in de schaduw. Even genieten van de Pelgrims die nog binnen komen. Maar wat gebeurd er we vallen allebei in slaap zo moe zijn we toch nog. Ik viel bijna om maar gelukkig zat Ben naast mij. Maar na een poosje toch wakker en raakte we aan de praat met een man uit Sittard die net binnen was. Zat ook tegen het muurtje aan en hij vond het wel gezellig om zijn verhaal te vertellen. Ik nog even naar het hotel geweest en om 18.00 uur de rondleiding over het dak van de Cathedraal. Heel indrukwekkend en mooie foto's kunnen maken. Na afloop nog wat gedronken en Tapas gegeten met als afsluiting moesten we bij een grote groep Pelgrims komen zitten en cake eten. Ze kwamen uit Nederland, Australië, Ierland en Engeland een leuk feestje en gedag gezegd tegen de bediening. Een leuk einde van onze Camino. Morgen om 11.30 zetten we weer onze wandel voeten op Nederlandse bodem. Wat een mooie reis met geweldige mensen!!!!

Santiago - zondag

Oviedo -Santiago de CompostelaPosted by Anke Hooijschuur Mon, June 08, 2015 23:14:55

Zondag er vroeg uit en het beloofd een mooie en warme dag te worden. Eerst maar naar de Cathedraal kijken of Susan en Frits er zijn. We zagen ze bij de groep staan en wij er heen. We konden bij hun groep zitten in de Kathedraal maar dat liep mis.Dus wij een andere plek. Susan en ik konden zitten en de mannen moesten staan. Na afloop zijn we koffie gaan drinken en Tapas gegeten. Dat we buiten kwamen was het heel warm en zijn we de winkeltjes maar ingegaan. Nog even bij het Pelgrimsburo geweest en verteld hoe dit werkt en de huiskamer van De Lage Landen laten zien. Daarna maar een schaduw terrasje opgezocht en om 18.00 zijn ze weer met de bus naar hun hotel gegaan. Super dat ze er waren kon je even vertellen hoe het geweest was de afgelopen weken. Wij lekker gedoucht en omgekleed terug naar het centrum daar waren Ans en Jos en ook nog even met hun op het terras gezeten. Maar we wilde toch even eten het was al laat geworden: 21.00 uur voor Spaanse begrippen vroeg. Weer Tapas, sorry hoor, maar niet zoveel en daarna terug naar het hotel we waren moe van de warmte 32 graden. Morgen maandag weer een dag de laatste.

Santiago -zaterdag

Oviedo -Santiago de CompostelaPosted by Anke Hooijschuur Mon, June 08, 2015 23:13:12

Zaterdagochtend even uitgeslapen maar waren nog volop bezig met wandelen en het zonnetje scheen volop. Na een lekker ontbijtje de stad in. Eerst nog even van kamer gewisseld nu met terras. Er was markt, daar zitten we dicht bij maar geen tijd daarvoor want vandaag wilden we naar de Pelgrimsmis van 12 uur. We zaten er al vroeg en gelukkig waren er plaatsen voor de Pelgrims gereserveerd. Het was een mooie dienst al versta ik er niets van, het hoort er bij voor een goede afsluiting van onze tocht. Na de mis kwamen we Ans en Jos tegen uit Maastricht, samen koffie gedronken en een wijntje. Daarna zijn we de stad in gegaan en lekker Tapas gegeten, heerlijk weer. De stad rond gelopen en naar de Fransiscus kerk geweest. Het was een rustige dag toch vloog toch deze om. Later in de Tapasbar kwamen we Carina, Melanie, uit Denemarken en Don uit Amerika tegen Na het eten afscheid van ze genomen. Ze gingen de volgende dag door naar Finisterre. Ja, het waren de laatste van ons groepje die we onderweg tegen kwamen. Na het eten hebben we met Susan (Ben zijn zus) en zwager afgesproken. Ze kwamen met de taxi vanaf hun hotel en we waren blij om ze te zien en de waterlanders kwamen weer te voorschijn. We hebben ze van alles laten zien en een terrasje gepakt (er zijn er genoeg) middernacht gingen ze weer terug en hebben voor zondag weer afgesproken. Het was weer een super dag!

Dag-15 Lavacolla - Santiago de Compostela

Oviedo -Santiago de CompostelaPosted by Anke Hooijschuur Sat, June 06, 2015 17:19:29

Donderdagavond met ons groepje uit Brabant in het hotel samen gegeten. We hadden een Pelgrimsmenu. Ja, ons Spaans is niet echt goed, het was weer lachen geblazen. Dachten dat we een minestrone soep hadden besteld kregen we een grote schotel gekookte groenten dat was dus de minestronesoep. Ik had nog gevraagd suppa, si, si was het antwoord dus niet. Het was deze avond een grote spraakverwarring maar ondanks dat hebben we redelijk gegeten. Ben niet want die vond het allemaal niks. Hij heeft toch nog wat gamba's kunnen eten. De mannen gingen nog een biertje drinken en de dames naar boven. Het was de volgende ochtend vroeg dag. De Brabanders liepen al om 7.00 uur weg want wilden de pelgrimsmis van 12.00 uur halen. Wij niet hebben 4 dagen Santiago om dit te doen. Om 8.30 zijn we gaan wandelen het was mistig en bewolkt maar niet koud dus bij de eerst heuvel was mijn trui al uit. We kwamen langs een riviertje ( nu dicht gegroeid met planten) daar waste vroeger de Pelgrims hun kleren en gehavende lichamen zodat ze zich een beetje ordelijk aan de Apostel Jacobus konden vertonen. Na 3 klimmetjes en onderweg nog een kopje koffie gedronken komen we aan op de top van Monte do Gozo. Dit is een monument ter ere van de Poolse Paus Johannes Paulus. Vroeger barsten de Pelgrims in tranen uit want vanaf hier zag je de Kathedraal al. Nu niet meer vanwege de nieuwbouw. Hier vandaan is het nog 5 km. lopen naar Santiago en dat is best nog wel ver. Een heel stuk door de stad en 10 min voor dat je het plein bereikt zie je een toren maar is ook meteen weer uitzicht. Hebben nog even wat gedronken voordat we het plein op liepen ja, het was de 3e keer maar toch weer emotioneel samen hebben we even een traantje weggepikt ook al omdat het niet gegaan is zoals wij wilden. Maar ik heb met veel pijn en moeite elke dag toch een aantal km. gelopen en deze laatste dag ook weer 10 km. Hebben een heerlijk plaatsje op het plein opgezocht om even na te genieten van onze tocht waarvan het gedeelte tot Lugo best heftig was. Onze Erwin even gebeld die was heel blij voor ons, en fijn om zijn stem even te horen bij dit mooie moment. Na een poosje het hotel opgezocht en alles op de kamer gezet. We hadden een zolder kamer maar omdat we in dit hotel al 3 x geweest zijn kregen we vandaag een kamer met terras. Daarna het centrum weer in om even wat te eten, we wisten al waar, en wat bleek de Brabanders zaten er ook. Hier heerlijk Tapas gegeten en de Kathedraal en Jacobus bezocht. Daarna een terrasje dat hadden we wel verdiend en gisteravond weer Tapas gegeten en afscheid genomen van Kees, Mia, en Christ die gingen vandaag door naar Muxia en Finisterre. Wij lekker ook naar het hotel en een goede nacht geslapen. Prachtige dag om zo'n aankomst weer te mogen beleven.

Dag-15 Aankomst Santiago

Oviedo -Santiago de CompostelaPosted by Anke Hooijschuur Fri, June 05, 2015 23:43:34

Dag-14 Arzua - Lavacolla

Oviedo -Santiago de CompostelaPosted by Anke Hooijschuur Thu, June 04, 2015 23:38:13

Gistermiddag nog gezellig op het plein in Arzuia gezeten samen met Christ, Mia, Kees, Ans en Jos. Zij waren van de Noord route binnen gekomen. Leuk om hun verhalen te horen. Vannacht niet zo lekker geslapen, dat komt omdat er een grote weg langs het Pension Theodora liep. Maar om 7.00 uur ging de telefoon Erwin belde maar weet niet waarom. Ja, was dus weer voor de wekker wakker en eruit. Gaan met de taxi naar Pedrouzo om vandaar te gaan wandelen naar Labacolla. Maar eerst even naar de kerk om een stempel te halen deze was net open. Het was er druk van Pelgrims die vroeg oppad gingen, wij nog even water gekocht en de taxi gepakt. Hoop dat het de volgende keer niet nodig is. In Pedrouzo ons af laten zetten en de route opgezocht dat begon lekker in het bos met eucalyptus bomen. Een 2 km. verder even koffie gedronken daar raakte we aan de praat met een echtpaar uit Engeland leuk weer. Weer verder langs weilanden en door de bossen met af en toe een klimmetje. In Amenal hebben we geluncht maar in de schaduw zo warm was het al. Echt een mooie dag gelukkig veel schaduw anders was het niet uit te houden, en dat in Juni. Nu weer een klim maar een lange richting vliegveld heerlijk rustig en weinig wandelaars tegen gekomen. We wilde een foto maken bij een beeld en dachten er komt wel iemand maar nee dus een blieb, blieb foto na 3 x gelukt. Een grote weg over gestoken en daar was een leuk restaurantje Ben een biertje en ik uitgeperste sinasappel. We moesten nog een klein stukje om in Lavacolla te komen maar weer een klim. Eindelijk kwamen we aan in Hostal Pension San Palo. Leuk hoor al die verschillende slaapplaatsen dit ook weer heel netjes en we hadden meteen gereserveerd voor Mia, Chris en Kees die hadden ons gebeld of we dat konden doen. Een uurtje na ons kwamen ze ook aan lopen. Christ was nog lelijk gevallen dus de pleisters en zalfjes kwamen te voorschijn, ook bleek zijn fototoestel stuk te zijn. Even lekker bijgeklest en nu ons heerlijk opgefrist straks voor het eten. Het was een super dag en ik ga morgen weer wandelen een klein stukje tot Santiago.😃 dus dat ga ik halen. Maar we zien nu al uit om de route helemaal te lopen van Lugo naar Santiago.😃 We hadden ook naar huis kunnen gaan, maar dan heb je zoveel papieren en nu zitten we er nog volop in de Camino sfeer.

Dag-14 We zijn er bijna. ...

Oviedo -Santiago de CompostelaPosted by Anke Hooijschuur Thu, June 04, 2015 17:53:05

Nog 13 kilometer te gaan naar Santiago de Compostela. ....