Anke's blog

Tot slot - Einde Camino 2016Camino Lugo Fisterra 2016

Posted by ben Thu, September 29, 2016 14:15:29

We willen iedereen bedanken voor de reacties die zijn geplaatst op onze blog.
Erg leuk om dat allemaal te lezen. Ook iedereen bedankt voor het sturen van een whatsapp, smsjes en emails. Geweldig allemaal!

Tot slot:
Als je wilt, luister nog even naar het mooie Pelgrimsgebed (lied) van Amanda Strydom:

Your mobile does not support playing flash video.

Dag-20 - Santiago (dinsdag)Camino Lugo Fisterra 2016

Posted by ben Thu, September 29, 2016 14:14:23

Dinsdagochtend werden we wakker met de opdracht koffer pakken en vanmiddag naar huis. Zijn nog even de stad in geweest koffie gedronken op een plek waar de Pelgrims en wandelaars langs je lopen. En natuurlijk het plein opgezocht wat iedere keer een groot schouwspel blijft. Nog de vader en zoon gesproken waar we maandag een foto voor hebben gemaakt. Hier en daar een terrasje gepakt. Maar ook een goede daad verricht, een ons bekende gehandicapte man die hier rond loopt weer wat geld gegeven. Hij kende ons al en wenste ons goede reis. Zo lang wij in Santiago komen loopt hij hier al rond. Nog even tapas gegeten, afscheid van de serveersters van het tapasrestaurant genomen, het werd weer zoenen geblazen. Voor thuis 2 Santiago taarten gekocht kregen we meteen Hierbas likeur te proeven. Het was een mooi afscheid van Santiago. Koffer opgehaald en met de taxi naar het vliegveld. De tijd vloog om, omdat ik dit verslag aan het maken was. Het vliegtuig ging mooi op tijd weg en ik heb het verslag in mijn dagboek afgemaakt en daarna voor de blog. Het was een rustige landing en na 2,5 uur zijn we weer in Nederland na 3 weken weggeweest te zijn. Met de trein naar huis waar we om 22.45 de sleutel in het slot staken. Het was weer een mooie tijd om op terug te kijken en onze Camino.šŸ˜‚ Primitivo en Camino Muxia-Fisterra zit er op. Zijn alweer plannen aan het maken voor volgend jaar.
Blog image

Blog imageBlog image

Dag-19 - Santiago (maandag)Camino Lugo Fisterra 2016

Posted by ben Thu, September 29, 2016 14:13:58

Maandagochtend wat is het lekker om geen wekker te zetten. Na het ontbijt gaan we naar de Cathedraal de mis van 12.00 bijwonen. Een mooie afsluiting van onze hele voetreis. Het was nog rustig in de Cathedraal en hadden een mooie plaats vooraan. Langzaam werd het drukker en om 11.30 was het goed vol. De mis was deze keer heel mooi echt een Pelgrimmis af en toe hoorde je woorden die daar mee te maken hadden. Natuurlijk het wierookvat weer dit blijft indrukwekkend. Na afloop wenste de priester ons een goede weg en gedag in alle talen. Was wel een beetje emotioneel en we zijn nog even blijven zitten. De traantjes waren er weer want we weten ook niet of we nog eens hier terug komen. Na de mis koffie gedronken en op het plein gezeten. Een vader en zoon uit Nederland gesproken en nog een echtpaar dat we in het begin van onze reis hadden gezien. Ze hebben het allemaal heel mooi gehad. Her en der koffie en biertje gedronken en gegeten. Als slot van deze dag gingen we het dak op letterlijk en figuurlijk van de Cathedraal mooie foto's kunnen maken. Daarna even naar het hotel en omgekleed en een hapje gegeten. Toch weer een rondje plein en wat denk je weer muziek van de Gallische mannen groep. Zo werd dit weer een mooie afsluiting van deze laatste avond in Santiago.

Dag-18 - Santiago (zondag)Camino Lugo Fisterra 2016

Posted by ben Thu, September 29, 2016 14:13:32

We hadden ons voorgenomen om op het plein te gaan zitten in de zon. Na het ontbijt opweg naar plein,het zag er goed uit de zon scheen volop. Op het plein was het al aardig druk aan het worden met Pelgrims, wandelaars en fietsers die net binnen gekomen waren. Wij een muurtje opgezocht zaten daar te genieten van alles om ons heen, toen we een schreeuw hoorde Anke en Ben.šŸ˜€ Wie stond daar voor ons Margje, John vrienden van ons met vrienden van hun die we ook kende uit Zaandam.We wisten dat ze in de buurt waren. Maar dat we ze hier dan toch tegen komen was echt een verrassing.
Gezellig samen koffie gedronken en ze de belangrijkste punten van de stad laten zien. Zoals de Cathedraal, Heilige deur en Jacobus. Samen nog tapas gegeten ja, toen was de dag al weer bijna om. We hebben ze uitgezwaaid en wij hebben nog wat gedronken op het terras met zicht op het plein van het duurste hotel. Inderdaad duur was het zeker, maar ja je moet er een keer gezeten hebben. De avond was ook weer goed en zijn niet zo heel laat gaan slapen. Zo onverwachts een super dag gehad.

Dag-17 - Santiago (zaterdag)Camino Lugo Fisterra 2016

Posted by ben Thu, September 29, 2016 14:12:48

Zaterdagochtend lekker even uitgeslapen. Het was vrijdagavond niet laat geworden nog een klein hapje gegeten en even een klein rondje gelopen hadden we het gehad.
We zijn eerst even over de markt gelopen wat een drukte, er moesten voor het weekend boodschappen gedaan worden. Op de visafdeling was het superdruk denk dat de Spaanjarden graag vis eten. Wij zijn koffie wezen drinken met een Santiago taart. Naar het plein toe, dit stond vol met oude Ford auto's het was een drukte van belang. Nog naar de huiskamer geweest, er was weer een nieuw koppel aangekomen om de wandelaars te ontvangen. Heel gezellig om weer even je verhaal te kunnen vertellen. Wat een rustdag, eigenlijk een slenterdag en kaarsjes opgezet voor al diegene die een lichtje nodig hebben. En natuurlijk wat eten in bekend en sjiek restaurant van Santiago. Dit is heel oud en je zit op het pluche. Nog een rondje winkeltjes gekeken en daarna naar de Cathedraal om Jacobus te bezoeken. In de rij op het plein en door de Heilige Deur. Deze is alleen opengesteld en gaat daarna weer voor 15 jaar dicht. Na deze deur naar Jacobus voor de omhelzing en naar de crypte waar een met zilver beslagen kist (1886) te zien is waarin de relikwieƫn van Jacobus en zijn discipelen worden bewaard. Ook dit hoort allemaal bij de Camino. Dan terug naar het hotel. Ons even omgekleed en de blog bijgewerkt. Het werd tijd voor een hapje maar met een plu op naar het restaurant,het werd een Italiaan. Heerlijk gegeten en kregen een Limocello van de chef. De regen kwam met bakken naar beneden toen we naar het hotel terug wilden. Toch maar even bij een restaurantje naar binnen voor een borrel. Raakte we aan de praat met een echtpaar uit Australiƫ. We hadden weer een leuke dag gehad.

Dag-16 FisterraCamino Lugo Fisterra 2016

Posted by ben Sat, September 24, 2016 18:23:50

Hola aquĆ­ Hola aquĆ­ estamos de nuevo,

Onze voetreis vanaf Lugo, Santiago, Muxia en Fisterra zit er op. Alleen de laatste 3,5 km naar Cabo de Fisterra nog! Vrijdagochtend wel even uitgeslapen. Een buskaart gekocht voor de terugreis naar Santiago en dan naar het 0,00 punt. Voordat we daar waren zijn we een ander pad in gegaan naar de Piedras Santos ( ofwel heilige stenen). Niet wetende dat het een flinke klim was. Maar eenmaal boven fantastisch een uitzicht geweldig! (Deze tip hadden we van Rudi een Pelgrim die vanuit Middelburg was komen lopen)
Hebben hier een hele poos gezeten en foto's gemaakt. Niet veel mensen doen dit maar het is zeker de moeite waard. Het weer was ons goed gezind en volop zon bij Cabo de Fisterra. Lekker rondgelopen en natuurlijk de foto bij paal 0.00 gemaakt en op de rotsen gezeten wat velen doen. De op een na stempel gehaald en naar beneden gewandeld. Even bij de haven gegeten en ons certificaat met stempel van Fisterra gehaald. Met de bus van 16.45 zijn we terug naar Santiago gegaan. Daar nog een paar dagen bijkomen en nagenieten van al het mooi's wat we mee gemaakt hebben.
Bye y se oye de nosotros. (Tot ziens en jullie horen nog van ons)

Dag-16 Fisterra foto'sCamino Lugo Fisterra 2016

Posted by ben Sat, September 24, 2016 18:22:18

Dag-16 Fisterra 0.0 km punt bereiktCamino Lugo Fisterra 2016

Posted by ben Sat, September 24, 2016 10:30:05

Dondermiddag waren we in Fisterra aangekomen en hadden niet meer de puf om de laatste 3,5 km naar het 0.0 kilometerpunt af te maken. Dus gisteren deze laatste kilometers van onze camino volbracht. We zijn blij, vermoeid, maar voldaan van deze prachtige reis!!
Het gehele erslag volgt in de loop van deze dag....tot straks.